Методичні рекомендації КЗ "КОІППО ім. В.Сухомлинського" від 03.07.2014 № 497/10-09 на тему "Формування в учнів, батьків, учителів психологічної готовності до взаємодій з дитиною з особливими освітніми потребами (ООП)"
Про методичні рекомендації
На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 23.07.2013р. № 1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року» надсилаємо методичні рекомендації працівникам психологічної служби щодо формування в учнів, батьків, учителів, психологічної готовності до взаємодій з дитиною з особливими освітніми потребами.
Додаток: на 6 арк. в 1 прим. Заступник директора Л. Голодюк
Тіхонов Євген Сергійович 32-15-37
Додаток
до листа КЗ «КОІППО
імені Василя Сухомлинського»
___03.07.2014____№__497/10-09_
Формування в учнів, батьків, учителів, психологічної готовності до взаємодій з дитиною з особливими освітніми потребами
Сучасну сім’ю сьогодні очікує ціла низка проблем психологічного характеру, частину з яких вона не може розв’язати без допомоги відповідних фахівців. На рівні системи освіти здійснення соціального патронажу сім’ї та охорони дитинства покладено на місцеві органи управління освітою, навчально-виховні заклади, зокрема соціально психологічну службу, яку представляє соціальний педагог і практичний психолог. Кожен з суб’єктів має свої завдання, повноваження та функції.
Завдання соціально-психологічної служби в цьому напрямі – забезпечення додержання основних соціально-правових потреб дитини, сприяння її успішній соціальній адаптації в умовах дитячого колективу і сім’ї, задоволення потреб дитини в розвитку і самореалізації, допомога батькам та соціальний патронаж сім’ї.
Зазначаємо, що соціальний педагог і практичний психолог є фахівцями, які не можуть бути взаємозамінюваними. У кожного з них відповідно до фаху своя методологія роботи, інструментарій, напрями та зміст діяльності, що відповідають їх функційним обов’язкам. Зрозуміло, що їх сумісна праця, а також вибудувана система роботи педагогічного колективу у взаємодії з іншими державними установами дозволять певною мірою зазначити ефективність соціального супроводу дитини і сім’ї в сучасних умовах.
Завдання практичного психолога щодо організації інклюзивного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі.
-
Виявлення дітей, у яких виникають труднощі в навчанні, спілкуванні та взаємодії з оточуючими; визначення причин цих труднощів; при потребі, скерування до відповідних фахівців з метою встановлення причин та надання допомоги.
-
Виявлення причини соціального неблагополуччя або затримки в розумовому розвитку дитини шляхом спостережень, аналізу навчальної документації, проведення консиліумів із вчителями.
3. Проведення спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб.
4. Участь, у межах своєї компетенції, у складанні розгорнутої психолого-педагогічної характеристики на дитину та її індивідуального плану розвитку.
5. Участь у підготовці документів для розгляду на засіданнях психолого-медико-педагогічних консультацій.
6. Ознайомлення з висновками і рекомендаціями психолого-медико-педагогічних консультацій щодо організації навчання дитини та надання їй додаткових послуг; розробка індивідуального плану корекційно-розвиткової роботи.
7. Участь у розробці необхідної адаптації навчальних матеріалів, підходів, а саме: надання рекомендацій педагогам щодо врахування особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини при визначенні форм і методів роботи з нею.
8. Сприяння створенню позитивного мікроклімату в колективі, проведення заходів, спрямованих на профілактику стигматизації і дискримінації у шкільному оточенні, формування дружнього та неупередженого ставлення до дитини з особливими освітніми потребами.
9. Надання у межах своєї компетенції консультативно-методичної допомоги педагогам у роботі з дитиною.
10. Налагодження співпраці з фахівцями, які безпосередньо працюють із дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програми розвитку.
Завдання соціального педагога щодо організації інклюзивного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі.
-
Захист і забезпечення прав та свобод дитини з особливими освітніми потребами в умовах навчального закладу та під час перебування дитини в сім’ї.
-
Виявлення дітей, у яких виникають труднощі у спілкуванні та взаємодії з оточуючими, або тих, котрі проживають у сім’ях, які опинилися у складних життєвих обставинах.
-
Визначення соціальних питань, які потребують негайного вирішення причин та труднощів; при потребі, скерування до відповідних фахівців з метою надання відповідної допомоги.
-
Визначення статусу дітей з особливими освітніми потребами в колективі, надання рекомендацій класоводу, класному керівникові щодо шляхів ефективної інтеграції такої дитини в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі.
-
Поширення інформації про засади інклюзивного навчання серед педагогів, батьків, дітей з метою формування дружнього та неупередженого ставлення до дитини з особливими освітніми потребами.
-
Участь у складанні розгорнутої психолого-педагогічної характеристики на дитину та її індивідуального плану розвитку; участь у роботі психолого-педагогічного консиліуму.
-
Забезпечення дитини з особливими освітніми потребами та її батьків інформацією про інфраструктуру позашкільних навчальних закладів у мікрорайоні, місті, селі, сприяння щодо участі дитини в гуртках, секціях з урахуванням її можливостей.
-
Представлення інтересів дитини з особливими освітніми потребами у відповідних органах і службах.
Основні орієнтири нам пропонують нормативні документи, які регламентують роботу соціального педагога в системі освіти. Зокрема, доцільно керуватися у своїй діяльності порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011р. № 872. Окрім того,у листах Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 26.07.2012р. № 1/9-529 «Психологічний і соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання», від 02.01.2013р. № 1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби щодо запровадження інклюзивного навчання» окреслено діяльність працівників психологічної служби та їхню роль у командній взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу щодо надання допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
Завдання соціально-педагогічного патронажу сім’ї:
-
організація цілеспрямованої фахової допомоги сім’ї у вирішенні її соціальних і психолого-педагогічних проблем;
-
допомога сім’ї у створенні доцільних психолого-педагогічних умов виховання дитини відповідно до її віку, індивідуальних особливостей та потреб вчасного і всебічного розвитку;
-
формування соціально-педагогічної компетенції сім’ї – набуття членами сім’ї соціально-педагогічних знань і навичок, достатніх для реалізації завдань повсякденного життя, які виникають під час спілкування з оточуючими.
Соціально-педагогічним патронатом охоплюються сім’ї з дітьми, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, або з дітьми, які з інших причин не відвідують дошкільний навчальний заклад (відсутність чи віддаленість дошкільних навчальних закладів, фізична неспроможність батьків водити дитину до закладу тощо).
З метою виявлення таких дітей необхідно проводити їх облік (лист Міністерства освіти і науки України від 07.05.2007 р. № 1/9-263 «Про організацію обліку дітей дошкільного віку»).
Соціальним педагогам (практичним психологам) у даному питанні потрібно, в першу чергу, дати батькам зрозуміти, що:
- для сім'ї, де є дитина з порушенням у розвитку, важливо вести настільки нормальне життя, наскільки це можливо. Дитина, які б особливості в розвитку вона не мала, має право жити у своїй родині, зустрічатися, гратися і дружити з усіма, з ким їй приємно, ходити в дитячий садочок і школу, вчитися і тренуватися, розширювати коло спілкування і дізнаватися більше про навколишній світ, розвивати свою самостійність настільки, наскільки це можливо;
- родинам дітей з порушеннями розвитку важливо обмінюватися досвідом, знаннями, інформацією. Досвід кожної такої сім'ї може допомогти іншим виховувати та розвивати свою дитину. Обмін таким досвідом дуже важливий тому, що допомагає батькам дитини з особливостями розвитку швидко знайти свої способи взаємодії з малюком і догляду за ним, налагодженню взаємної прив'язаності і любові.
Основним елементом роботи з дітьми з особливими потребами є залучення батьків до навчально-виховного процесу, до участі в розробці
навчальних планів своїх дітей. Це дає їм змогу відчути, що вони не одинокі, що вони є членами команди, яка підтримує їхню дитину й допоможе у подоланні труднощів.
Часто виникають складнощі у спілкуванні з батьками через неприйняття ними проблеми, а в більшості випадків – через зневіру у власні сили. Подоланню власних стереотипів понять батьків допомагає проведення тренінгових занять, групова робота та індивідуальні консультації.
Також зміст та основні завдання участі психологічної служби системи освіти в питаннях впровадження інклюзивної освіти визначено в низці відомчих документів:
1. План дій щодо запровадження інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки (затверджений наказом МОН України від 11.09.2009 р. № 855).
-
Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (затверджене наказом МОН України від 09.12.2010 р. №1224).
-
Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872).
-
План заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року (розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 року № 1482).
-
Наказ МОН України від 23.07.2013 року № 1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року».
-
Закон України «Про освіту» (ст. 21. Психологічна служба в системі освіти; ст. 22. Соціально-педагогічний патронаж у системі освіти; ст. 57. Гарантії держави педагогічним, науково-педагогічним працівникам та іншим категоріям працівників закладів освіти).
-
Положення про психологічну службу системи освіти України (затверджене наказом Міністерства освіти і науки України 02.07.2009 р. № 616, зареєстроване в Міністерстві юстиції України, із змінами та доповненнями 23.07.2009 р. за № 687/167703).
-
Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи освіти загальної середньої освіти (затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 19.10.2001 р. № 691).
-
Лист Міністерства освіти і науки України від 13.12.2008 р. № 1/9 – 811 «Про здійснення соціально-педагогічного патронату».
-
Наказ Міністерства освіти і науки України від 14.06.2006р. № 1983\388\452\221\556\106 про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12. 06. 2006 р. за № 824\12698).
-
Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2006р. № 864 «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України».
Рекомендована література:
-
Відкрите досьє з інклюзивної освіти. За матеріалами ЮНЕСКО: [Витяг] [Електронний ресурс].– Режим доступу: https://ussf.kiev.ua/index.php?go=Inklus&id=18 .
-
Ворон М.В., Найда Ю.М. Інклюзивна освіта: українські реалії // «Підручник для директора». – 2006.- № 6 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ussf.kiev.ua/index.php?go=Inklus&id=19 .
-
Даниленко Л.І. Управління інклюзивною школою на засадах менеджменту освітніх інновацій // Інклюзивна школа: особливості організації та управління: [навчально – методичний посібник] / кол. авторів: А.А. Колупаєва, Ю.М. Найда, Н.З. Софій та ін.; за заг. ред. Л.І.Даниленко - К.: «Міленіум», 2007.- 128 с.
-
Єфімова С.М. Налагодження партнерських стосунків з родинами Інклюзивна школа: особливості організації та управління: [навчально – методичний посібник] /кол. авторів: А.А. Колупаєва, Ю.М. Найда, Н.З. Софій та ін.; за заг. ред. Л.І. Даниленко - К.: «Міленіум», 2007.- 128 с.
-
Збірник програм факультативних курсів, курсів за вибором та спецкурсів для застосування в роботі працівниками психологічної служби загальноосвітніх навчальних закладів / за наук. ред. В.Г. Панка. – К.: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013.
-
Колупаєва А.А., Найда Ю.М. Здійснення процесу оцінки та розробки індивідуального навчального плану / Інклюзивна школа: особливості організації та управління: [навчально–методичний посібник] / кол. авторів: А.А. Колупаєва, Ю.М. Найда, Н.З. Софій та ін.; за заг. ред. Л.І. Даниленко.- К.: «Міленіум», 2007.- 128с.
-
Колупаєва А.А. Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи / А.А. Колупаєва Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітні навчальні заклади: [монографія]. - К.: Педагогічна думка, 2007. – 458 с.
-
Особливі діти в закладі і соціальному середовищі: [навчальний посібник] / О. В. Гаврилов. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. – 308 с.
-
Обухівська А.Г., Ілляшенко Т.Д., Андрусишина Л.Є. Методичні рекомендації з окремих аспектів діяльності практичних психологів і консультантів ПМПК [Електронний ресурс] / А.Г. Обухівська, Т.Д. Ілляшекно, Л.Є. Андрусишина. – К.: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013.
-
Таранченко О.М., Найда Ю.М. Врахування відмінностей розвитку та навчальної діяльності дітей з особливостями психофізичного розвитку в процесі навчання // Інклюзивна школа: особливості організації та управління: [навчально – методичний посібник] / кол. авторів: А.А. Колупаєва, Ю.М. Найда, Н.З. Софій та ін.; за заг. ред. Л.І. Даниленко - К.: «Міленіум», 2007.- 128 с.