Обласна цільова соціальна програма розвитку позашкільної освіти та підтримки обдарованої молоді на період до 2014 року
Затверджено
рішенням Кіровоградської
обласної ради
від 27 жовтня 2010 року № 972
Обласна цільова соціальна програма
розвитку позашкільної освіти та підтримки обдарованої молоді на період до 2014 року
І. Загальні положення
Обласна цільова соціальна програма розвитку позашкільної освіти та підтримки обдарованої молоді на період до 2014 року (далі - Програма) розроблена на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 785, якою затверджено Державну цільову соціальну програму розвитку позашкільної освіти до 2014 року та на виконання пункту 12 протокольного доручення голови обласної державної адміністрації від 29 вересня 2010 року № 27-431/1.
Дана програма спрямована на створення рівного доступу до отримання дітьми області якісної позашкільної освіти, поліпшення матеріально-технічної та навчальної бази позашкільних навчальних закладів, забезпечення формування інтелектуального потенціалу області шляхом створення оптимальних умов для виявлення обдарованої молоді і надання їй підтримки у розвитку творчого потенціалу, самореалізації такої молоді та її постійного духовного самовдосконалення.
ІІ. Визначення проблеми,
на розв’язання якої спрямована Програма
Різний рівень фінансових можливостей місцевих бюджетів призвів до того, що діяльність більшості позашкільних навчальних закладів фінансується лише на захищені статті, а у 2009 році були масово скорочені сумісники, які надавали позашкільну освіту дітям сільської місцевості, майже 50% годин, передбачених на гурткову роботу, залишалися протягом навчального року вакантними у місті Світловодську, Онуфріївському районі, на 30% - у Маловисківському, 20% - Кіровоградському районах. Продовжують скорочуватися гуртки у Вільшанському, Новоархангельському, Ульяновському районах та місті Знам’янці. Загалом у 2009-2010 навчальному році в позашкільних навчальних закладах області працювало на 106 гуртків менше ніж у попередньому навчальному році, і відповідно 2275 дітей були позбавлені Конституційного права на розвиток особистих здібностей засобами позашкільної освіти.
Відсутність технічного обладнання, туристичного спорядження, комп’ютерної техніки призводить до зменшення кількості гуртків науково-технічного, туристсько-краєзнавчого, еколого-натуралістичного напрямків у позашкільних навчальних закладах області. З часом стали непридатними для використання музичні інструменти, апаратура, костюми так необхідні для розвитку художньо-естетичного напрямку. Потребують капітальних і поточних ремонтів приміщення позашкільних навчальних закладів.
Щороку близько 60% від загальної кількості школярів залучаються до участі в обласних олімпіадах. На сьогодні інтелектуальні змагання проводяться з 15 предметів, що вивчаються у загальноосвітніх навчальних закладах. Школярі змагаються в особистій першості, демонструючи самобутні таланти, нестандартні підходи до виконання творчих завдань і вміння застосовувати здобуті знання.
Але на цій важливій ділянці роботи існують і певні проблеми. Вони викликані:
відсутністю системи виявлення і розвитку обдарованої молоді серед учнів, особливо із сільських шкіл;
недостатньою кількістю сучасних програм та ефективних методик, спрямованих на виявлення здібної та обдарованої молоді, набуття нею навичок і знань у певних галузях діяльності, реалізацію її здібностей;
низьким рівнем оснащення навчальних закладів телекомунікаційними засобами виходу до інформаційної мережі Інтернет;
нерозумінням того, що увага до проблем обдарованої молоді не вичерпується періодом її навчання.
Як свідчить досвід, допомога потрібна і в період професійного самовизначення, подальшого творчого становлення.
Таким чином, позашкільна освіта області потребує оперативного вирішення проблеми розвитку мережі філій, гуртків, секцій, творчих об’єднань, модернізації матеріально-технічного, науково-методичного, кадрового забезпечення системи позашкільної освіти та забезпечення пошуку та підтримки обдарованої молоді.
ІІІ. Мета та основні завдання Програми
Метою цієї Програми є вдосконалення позашкільної освіти шляхом надання підтримки та забезпечення розвитку, створення додаткових можливостей для духовного, інтелектуального і фізичного розвитку осіб, які бажають здобути позашкільну освіту.
Основними завданнями Програми є:
удосконалення та розвиток мережі позашкільних навчальних закладів;
створення умов для доступності дітей і молоді до якісної позашкільної освіти;
підвищення навчального, навчально-методичного та науково-методичного рівня діяльності позашкільних навчальних закладів;
вивчення проблемних питань щодо виховання молоді за сучасних соціальних умов;
забезпечення розвитку системи підготовки (перепідготовки) педагогічних кадрів для позашкільних навчальних закладів різних типів;
поглиблення міжнародного співробітництва з питань позашкільної освіти;
ІV. Обґрунтування шляхів та засобів розв’язання проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки виконання Програми
Ця Програма є основою для розроблення районних, міських програм розвитку позашкільної освіти.
Програму передбачається виконати протягом чотирьох років.
Реалізація заходів Програми та місцевих програм здійснюватиметься за рахунок коштів обласного, районних, міських (міст обласного значення) бюджетів у межах загального обсягу асигнувань, передбачених на відповідний рік головним розпорядникам коштів, які визначені виконавцями заходів Програми.
Прогнозований обсяг коштів, що планується залучити до фінансування, передбачається у сумі 83692,15 тис.грн., з них:
Роки |
Кошти обласного бюджету |
Роки |
Кошти районних, міських (міст обласного значення) бюджетів |
2011 |
1943,45 тис. грн. |
2011 |
16808,29 тис. грн. |
2012 |
3779,75 тис. грн. |
2012 |
19924,31 тис. грн. |
2013 |
2983,75 тис. грн. |
2013 |
16523,27 тис. грн. |
2014 |
4918,75 тис. грн. |
2014 |
16810,58 тис. грн. |
Разом: 13625,7 тис. грн. |
Разом: 70066,45 тис. грн. |
V. Перелік заходів Програми та результативні показники
Заходи з виконання Програми, спрямовані на досягнення мети, визначені у додатках 2, 3.
Результативні показники:
Виконання Програми до 2014 року дасть змогу:
створити умови для подальшого розвитку позашкільної освіти;
удосконалити та розвинути мережу позашкільних навчальних закладів різних типів за рахунок створення 79 філій, 2,5 тис. окремих гуртків, клубів, творчих об’єднань тощо від районних (міських) позашкільних навчальних закладів;
зміцнити матеріально-технічну базу позашкільних навчальних закладів, на 100% забезпечити заклади комп’ютерною технікою та підключенням до мережі Інтернет;
збільшити охоплення дітей позашкільною освітою до 60% з метою задоволення їх освітньо-культурних потреб, а також потреб у професійному самовизначенні і творчій самореалізації;
забезпечити умови підвищення кваліфікації педагогічних кадрів позашкільних навчальних закладів;
зменшити рівень захворюваності серед обдарованої молоді на 10-12%;
збільшити рівень виявлення обдарованих учнів на 5-10%;
збільшити кількість учасників обласних масових заходів на 10%;
зменшити рівень правопорушень серед неповнолітніх на 20-48%.
VІ. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Контроль за виконанням Програми здійснюється обласною державною адміністрацією та постійною комісією обласної ради з питань освіти, культури, науки, спорту, молодіжної політики, у справах сім'ї і туризму.
Основними формами контролю за реалізацією заходів та досягнень показників Програми будуть:
розпорядження голови обласної державної адміністрації про встановлення контролю за реалізацією Програми;
звітність райдержадміністрацій, міськвиконкомів про виконання Програми;
залучення засобів масової інформації до висвітлення питань щодо реалізації Програми;
обговорення стану та проблем реалізації Програми на засіданнях колегії управління освіти і науки облдержадміністрації;
проведення моніторингу та надання узагальненої звітності про хід реалізації Програми керівництву облдержадміністрації та постійній комісії обласної ради з питань освіти, культури, науки, спорту, молодіжної політики, у справах сім'ї і туризму.
Організаційне супроводження виконання Програми здійснює управління освіти і науки обласної державної адміністрації.
Райдержадміністрації, міськвиконкоми інформують управління освіти і науки облдержадміністрації про виконання заходів відповідних місцевих програм щороку до 20 січня, починаючи з 2012 року.
Управлінню освіти і науки облдержадміністрації інформувати постійну комісію обласної ради з питань освіти, культури, науки, спорту, молодіжної політики, у справах сім'ї і туризму щороку до 15 лютого, починаючи з 2012 року.