Організація діяльності учнівського самоврядування у навчальному закладі.

17.06.2014 08:39

Селецька Т. В., методист

НМЦ Миколаївської міської ради

Організація діяльності учнівського самоврядування, навчання, виховання та всебічний розвиток дітей із лідерськими та організаторськими здібностями є на сьогодні потребою, соціальним замовленням та життєвою необхідністю.

 Основи грома­дянського становлення та демократії закладаються з дитячих років, і самоврядування допомагає учням організувати власне життя і життя своїх товаришів. Досвід взаємостосунків, розв'язання конфліктів, ви­явлення і захисту своїх інтересів, набутий у школі, стане багажем, з яким школярі увійдуть у доросле життя.

Чому в одних школах самоврядування так і лишається на папері, а в інших — створює атмосферу творчості і взаєморозуміння? Це визначається тим, до чого прагнуть директор, педагоги, започатко­вуючи учнівське самоврядування та учні, залучені до цього процесу.

Завдання педагогів — організувати навчально-виховний процес таким чином, аби він сприяв розвиткові, самовдосконаленню, здо­буттю власного досвіду. Школярі потребують практичних навичок управлінської діяльності, і саме вчителі це забезпечують. Головною умовою розвитку самоврядування наявність педагогів, які хочуть і вміють співпрацювати з дітьми. Саме від педагога залежить, чи змо­же він довіряти учням самостійно вирішувати більшість питань їхнього колективного життя, чи зуміє переконати їх у тому, що, крім них, ці обов'язки ніхто не зможе виконати. Тільки тоді самоврядуван­ня стане потребою колективу.

Повноцінному учнівському самоврядуванню притаманна раціо­нальна внутрішня організованість, що виявляється у загальній захопленості справою, нових ініціативах, високому рівні відповідальності за спільну справу.

Нині розвивається принципово нова технологія навчально-виховного процесу на основі самоврядування. А байдужість або недовіра до учнівської ініціативи можуть згубно позначитися на паростках учнівського самоврядування та й на всій виховній роботі.

Зазначимо, що досить часто до учнівського самоврядування стави­лися як до особливого способу виховної роботи, коли діти граються в демократію. Лише останнім часом на перший план почали висувати вимогу щодо реальної участі громадськості в управлінні школою. Для учнівського самоврядування відкрилися цілком інші перспективи, а саме: бути реальною часткою педагогічного процесу. У цьому контексті «модель співпорядкування витісняється моделлю суб'єкт-суб'єктної взаємодії, участі та співучасті дорослих і дітей у спільних справах.

Педагогіка виховання переростає з педагогіки вимог у педагогіку стосунків особистостей як рівноправних суб'єктів.

Йдеться не про те, щоб скасувати ті чи інші форми органів само­врядування, а про те, як за нових соціальних умов органі­зувати їхню діяльність, яким змістом наповнити, що позитивне мож­на взяти з досвіду минулого.

Що ж розуміють під поняттям учнівське самоврядування?

Поняття «учнівське самоврядування» багатогранне.

Це: механізм співпраці в єдиному (постійному чи тимчасовому) колективі дітей та дорослих (батьків, педагогів, наставників), спрямований на вирішення проблем і питань, що постають в учнівському колективі;

•  Засіб відкриття, розширення, вдосконалення організаторських та управлінських умінь та навичок; набуття практичних навичок використовувати і захищати свої права, приймати рішення і нести відповідальність за результатами своєї діяльності;

•  Спосіб життєдіяльності колективу, який дає можливість кожному відчути себе і керівником, і виконавцем, який при правильному педагогічному підході виховує толерантність у членів колективу, відчуття господаря свого навчального закладу.

Самоврядуванняформа організації життя колективу, що пе­редбачає активну участь дітей (на основі взаємодії з педагогами) у прийнятті і виконанні рішень для досягнення суспільно значущих цілей. Воно є методикою їх залучення до організації спільної діяльності.

 Учнівське самоврядування – це педагогічна технологія, яка сприяє розвитку громадянських якостей дитини в системі демократичних взаємин виховного колективу на принципах самореалізації, самодіяльності, самоорганізації та самодостатності особистості.

Діяльність дитячого самоврядування регулюється різними зако­нодавчими актами. Правовим підґрунтям діяльності органів дитячого (молодіжного) самоврядування є:

•         Конституція України;

•         Конвенція ООН про права дитини;

•         Закони України «Про освіту», (де саме проголошено принцип самоврядування школи, в тому числі і за участю учнів), «Про дитячі та молодіжні громад­ські організації»;

•         розпорядження й накази місцевих органів виконавчої влади та управління освіти;

•         статут навчального закладу, організації тощо.

Метою учнівського самоврядування є створення умов для розкриття, розвитку та реалізації соціального, творчого і лідерського потенціалу дітей та учнівської молоді, здобуття ними досвіду конструктивної соціальної діяльності; виховання громадянина з високою демократичною культурою.

Мета учнівського самоврядування конкретизується через систему завдань:

- створення учнівського самоврядування як системи, що забезпечує позитивну соціалізацію дітей та молоді, самореалізацію особистості до її інтересів та суспільних вимог;

- забезпечення і захист прав та інтересів дітей;

- забезпечення виконання дітьми своїх обов’язків;

- створення умов для розвитку учнівських ініціатив;

- навчання органів учнівського самоврядування активних форм роботи з однолітками;

- навчання активу учнівського самоврядування основ організаційного менеджменту, ефективних технологій організації діяльності, соціального проектування, соціального партнерства;

- спонукання учнівської молоді до протидіям аморальності, правопорушенням, бездуховності;

- підготовка молоді до майбутньої участі в керівництві державними та суспільними справами, формування знань, умінь, навичок управлінської та виконавської майстерності.

Важливо побудувати роботу та­ким чином, щоб у колективі не було «зайвих». Адже «кожну справу самі придумуємо, самі виконуємо і самі оцінюємо. Так складається справжнє самоврядування. Заберіть одну ланку — і від самовряду­вання нічого не залишиться».

Основними передумовами успішного розвитку самоврядування мають бути:

•    зацікавленість педагогічного колективу та більшості учнів;

•    реалізація власної ініціативності та самореалізації;

•    чіткий розподіл обов'язків між тими, хто здійснює керування органами самоврядування;

•    оптимальна структура з урахуванням специфіки навчального закладу;

•    чітка система роботи в масштабах школи;

•    участь у процесі прийняття рішень, що стосуються життя та діяльності дітей.

Отже, самоврядування починається не зі створення тих чи інших органів, а з конкретної самодіяльності учнів, яка є наслідком їхньої потреби щось зробити, самостійно організувати.

Органи учнівського самоврядування доцільно класифікувати на:

- законодавчі (зліт, збори, рада, конференція тощо) – обирають систему самоврядування та її органи; приймають програми життєдіяльності та закони колективного життя, дають оцінку роботі колективу, розглядають питання членства в колективі та інші важливі проблеми життя дитячого колективу;

- виконавчі (уряд, міністерства, президія, комітет, комісія, штаб, команда, рада справи, ініціативна група тощо) – відповідають за реалізацію прийнятих програм та проектів, є школою громадянської активності, ініціативи, творчості;

- гласності (прес-центр, агентство, центр громадської думки тощо) – інформують про стан вирішення проблем життєдіяльності колективу, його первинних груп (класів) окремих членів, висвітлюють успіхи й недоліки у роботі різних структур учнівського самоврядування, стимулюють і коригують роботу дитячого колективу;

- органи правозахисту (комісія рівних, коло друзів, соціологічний центр та інше) – допомагають у вирішенні конфліктних ситуацій, стабілізують стосунки в колективі.

Отже, становлення організаційної структури учнівського самовря­дування вирізняється, з одного боку, мобільністю і варіативністю, а з іншого — певною необхідною стандартністю.

До структури учнівського самоврядування належать: організації, органи, особисте управління (лідерство), тимчасові (ситуативні) управлінські структури. Організаційні структури самоврядування створюються по-різному. Це може бути:

•    поновлення органів, які раніше фактично не діяли;

•    розвиток нових організаційних структур, відмінних від наявних;

•    створення нових структур шляхом експериментального пошуку з ініціативи окремих осіб чи групи учнів.

До пріоритетних напрямів діяльності органів самоврядування слід віднести:

•    навчальну роботу (допомога невстигаючим учням, організація інтелектуальних конкурсів, турнірів, предметних тижнів);

•    виховну роботу (зокрема нові форми проведення спіль­них справ, дозвілля; спортивно-туристичні і пошуково-краєзнавчі заходи – збирання оповідань, казок, оформлення альбо­мів, вивчення традицій та історії своєї сім'ї; організація зустрічей з цікавими людьми, соціальні проекти тощо);

•    інформаційно-методичну роботу, в тому числі і участь у район­них, міських зльотах шкільних об'єднань;

•    діяльність у сфері соціально-правового захисту (проведення тренінгів, конференцій, конкурсів з вивчення Декларації прав дитини, Конвенції ООН про права дитини, Конституції України, інформування учнів про їхні права та обов’язки та необхідність їх дотримання, випуск інформаційних матеріалів з даних проблем, організація співпраці з соціальними службами для молоді, організація участі дітей, молоді в благодійних акціях тощо).

Учні можуть бути водночас ініціаторами тих чи інших справ, ор­ганізаторами спільної діяльності, виконавцями певних завдань. Це сприяє їх включенню в систему реальних моральних стосунків відповідальної залежності.

Виконуючи функцію підпорядкування, учень призвичаюється до організованих дій, до виконання певної частки спільної справи, вчиться співпрацювати з товаришами.

Виконуючи функцію керівництва, — вчиться залучати всіх учасни­ків до планування, розподілу обов'язків, наперед визначати потреби організаційної діяльності, прогнозувати результати роботи, оцінювати не лише за результатом, а й за характером стосунків у процесі роботи.

Ефективність виховної роботи визначається не просто вдало за­стосованими формами роботи, а тим, як вони реалізуються, сприйма­ються і переживаються школярами.

Доцільно керуватися такими педагогічними аспектами організації діяльності:

•         конкретна, доступна і цікава мета майбутньої справи;

•         застосування на практиці здобутих раніше знань і умінь, їх по­дальший розвиток;

•         чергування різних видів громадської діяльності учнівського ко­лективу.

Учні не хочуть сумлінно виконувати доручену справу, якщо не мають такої внутрішньої потреби, відповідальності щодо виконання спільних справ, досвіду самостійної діяльності. Без певних органі­заторських умінь, навичок самостійної роботи учень не зможе брати участь у самоврядуванні.

Для формування відповідального ставлення до дорученої справи слід створювати такі ситуації, коли необхідно відповідати:

•         за свою ділянку роботи (особиста відповідальність);

•         за роботу групи, її успіх (групова відповідальність);

•         за результат всієї роботи (колективна відповідальність).

Діяльність стимулюється змаганням між групами. Учень, виконую­чи свою частину загальної справи, відповідає за неї перед своєю гру­пою. Кожна група виконує колективну частину загальної справи і від роботи кожної групи залежить результат діяльності в цілому.

Тому, дбаючи про розвиток самоврядування, педагог має навчити школярів знаходити об'єкти громадських справ, планувати, організовувати, оціню­вати і контролювати роботу. Від здатності вчителя бути неформальним лідером колективу залежить творче зростання і педагогів, і дітей.

Сьогодні кожна школа сама визначає, якими будуть її органи самоврядування, головне, щоб вони були не громіздкі, а навпаки – гнучкі, рухливі і водночас не копіювати стереотипні структури. Самоврядування виявляється насамперед як ініціатива знизу, а запровадження його – внутрішня справа конкретного колективу. Самоврядування не терпить шаблону і формалізму. Скільки є шкіл, класів, стільки може бути різних варіантів організації учнівського самоврядування.

Л-ра:

Т. Доценко Організаційно-правова база діяльності органів самоврядування дітей та учнівської молоді// Методичний посібник

Джерело: www.moippo.mk.ua/index.php/vixovna-robota/133-z-dosvdu-roboti/1693-organizacija-dijalnosti-uchnivskogo-samovrjaduvannja-v-navchalnomu-zakladi