Районний збірник матеріалів до Першого уроку. Гончар Ю.О., кл. кер. 7 класу Підвисоцької ЗШ І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка, "Толерантність - культура добрих манер і вчинків".

11.07.2014 17:32

Гончар Ю.О., класний керівник 7 класу Підвисоцької ЗШ І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка

Тема:Толерантність це культура добрих манер і вчинків

Мета:     поглиблювати розуміння учнями поняття «толерантність»; сприяти розумінню толерантності як цінності сучасної людини; формувати повагу і визнання до себе та інших людей, до їхньої культури; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей; виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.

Форма проведення: урок-гра з елементами проблемного уроку (робота творчих груп, групова дискусія).

Місце проведення: класна кімната.

Обладнання: малюнки до теми, роздатковий матеріал, фломастери.

 На дошці записується визначення: Толерантність – терпимість до думок, поведінки та поглядів інших людей

Оголошення теми і мети уроку

Поняття "толерантність" є синонімом слова "терпимість", саме так воно звучить латинською. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі, суспільстві.  Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки і погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприймала ваші погляди?   Проявляти терпимість чи бути толерантним? 

Наша планета, як і наше життя, безумовно, сповнена чарівними і неповторними речами, які приносять людині радість, роблять її щасливою, створюють для кожного з нас сенс життя.

Але, на жаль, на нашій планеті існують сумні і трагічні речі. Війна, голод, заздрість, нетерплячість.

Тільки уявіть!

-         Якщо сьогодні зранку ти прокинувся здоровим, ти щасливіший за 1 млн. чол., ЧОМУ? Бо 1 млн людей на нашій планеті не доживе до наступного тижня.

-         Якщо ти ніколи не переживав війну, самотність тюремного ув’язнення, катування або голод, ти щасливіший за 500 млн. чол. у цьому світі. Бо 500 млн. це пережили

-         Якщо ти можеш піти до церкви без страху та загрози ув’язнення чи смерті, ти щасливіший за 3 мільярди людей у цьому світі.

-         Якщо у тебе є їжа, ти одягнений, у тебе є дах над головою та постіль, ти багатший за 75% людей у цьому світі.

-         Якщо у твоєї родини є рахунок у банку, а у тебе  - гроші в кишені і трохи дрібних у  карнавці, ти належиш до 8% забезпечених людей у цьому світі

 

Найцікавіше, що найкраще в цьому житті і найгірше створюють САМІ ЛЮДИ! Тому, що бувають заздрісні і жадібні, бо не вміють бути терплячими, уважними один до одного, бо не вміють бути толерантними.

Вправа "Чим ми схожі?"

Вчитель пропонує учням знайти спільні риси з товаришем (смаки, уподобання, заняття)

 

Вправа «Незнайомка».

Наступне завдання учні виконують, об’єднавшись двома командами разом.

Вчитель показує кольорове зображення дівчинки, з портфелем і квітами.

-Що ви можете сказати про цю дівчинку? (Що вона навчається в школі, бо тримає портфеля, вона охайна, красива і т.д.)

- Щось більше ми можемо сказати? Можемо назвати її ім’я, вік, хто її друзі, якою вона є у ставленні до інших людей? ( Ні, бо ми її не знаємо)

-А ось що розповідає нам про цю дівчинку один з її однокласників.

Далі одній команді вчитель віддає зображення дівчинки і просить загинати потроху цей листок, якщо в її адрес будуть лунати погані слова. Учні другої команди отримують лист від її однокласника і читають його вголос.

Маринка зануда та ябеда. Вона вважає себе кращою за інших і весь час задирає носа, тому з нею у класі ніхто не хоче дружити.

-Діти, що нового ми дізналися з листа? Чи можемо ми з впевненістю сказати, що Маринка є саме такою, як її описав однокласник Сергій?

А ось ще один лист. Його написав інший хлопчик про ученицю свого класу.

Маринка чудова дівчинка, з нею дружать майже всі учні нашого класу, адже вона добре навчається, уважна до однокласників, завжди готова прийти на допомогу і поділитися останнім.

-Що ми дізналися з цього листа?

- Але подивіться на зображення Маринки. Від чого воно стало таким?

( Від образливих слів, які виявилися неправдою)

- Чи можемо ми якось виправити ситуацію?

(Діти розгинають зображення).

- Але чи стало воно таким, як і раніше? Чому? Якщо образити людину, чи можна повністю витерти враження від образи, навіть, щирими вибаченнями?

Отже,не поспішай роботи висновки про іншу людину, не знаючи її, не можна ображати людей, навіть, якщо тобі здається, що на це є причини, бо рани від образ залишаються глибоко у серці.

 

Вправа  "Суд"

Учням пропонується обговорити деякі проблеми в групах та зробити висновок. Кожна група отримує своє завдання-проблему. Одна з груп виконуватиме роль експертів та працюватиме з міжнародними документами та Конституцією України.

 

Проблема 1. „Вашому класу запропоновано обрати один додатковий предмет для вивчення. Більшість класу за „історію мистецтва“. Але восьмеро учнів проти. Вони обрали „психологію спілкування“. Як на зборах класу вирішити це питання?“

 

Проблема 2. „Вашому класу запропоновано зробити велику спільну фотографію. Більшість учнів вирішили фотографуватися у шкільній формі, щоб залишилася пам’ять про шкільні роки. Але десятеро категорично проти цього. Запропонуйте ваш варіант вирішення проблеми.“

 

Вчитель пропонує зробити висновок, відповідаючи на питання: "Чи повинна меншість виконувати волю більшості?" Варіанти висновків записуються на дошці для подальшого використання.

 

3 етап. Робота в парах.

 

Учням пропонуються вислови, з приводу яких можна висловити аргументи „за“ і „проти“. Клас розбивається на пари, які повинні обговорити вислів та прийти до якоїсь однієї думки. Час на виконання роботи – 5 хвилин. Пропоновані вислови:

 

  1. Дорослі ніколи не погодяться з твердженням: „Дитина має право на особисте життя“.

     

  2. Як особистість дитина повинна мати повну свободу дій.

     

  3. Для дитини більш важливо знати свої права, ніж обов’язки.

     

  4. Кожна людина повинна дотримуватись своїх поглядів та не міняти їх.

     

  5. Тільки дорослі можуть захистити права дитини.

     

  6. Захищаючи свої права, тільки робиш собі гірше.

     

  7. Хто сильніший, той і правий.

     

  8. Людина має право завжди сказати іншому те, що вона про нього думає.

     

  9. Жінки та чоловіки ніколи не будуть рівними.

     

  10. Дорослі повинні дослухатися до думок та слів дітей.

     

    Після роботи в парах проходить обговорення результатів. Можливі варіанти висновків: „Дійшли спільної думки“ / „Погодився з думкою партнера“ / „Думаю так, як і раніше“. Висновки записуються на дошку, поступово формуючи підсумкову схему.

     

„Більшість повинна поважати погляди меншості“

Інша думка

„Погляди людини можуть змінюватись“

 

спільна  думка

 

„Моя думка не завжди єдино правильна“

Моя думка

„Точку зору можна вільно обирати чи вільно з нею погоджуватись“

 

Учитель : поділ людей на толерантних і нетолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті робить як толерантні так і нетолерантні вчинки .

 

Створення асоціативного ряду до слова "толерантність"

Т - терпимість

О - обговорення

Л- лояльність

Е - енергійність

Р- розум

… 

Тестування

Учням пропонується ряд висловлювань, які потрібно прочитати і визначитися, наскільки вони згодні чи незгодні з ними.

Оцінити ступінь погодження чи непогодження можна наступним чином:

++ цілковита згода ( звичайно, так)

+  слабке погодження ( швидше так, ніж ні)

0  ні ТАК, ні НІ

слабка незгода ( швидше ні ,ніж так)

−− цілковита  незгода ( звичайно, ні)

  1. Група, в якій існує багато думок, не може довго існувати.

  2. Цивілізовані країни не повинні допомагати народам Африки: нехай самі вирішують власні проблеми.

  3. Добре, що меншість може критикувати думку більшості.

  4. Діти з багатих родин не повинні навчатися в окремих школах, навіть за власний рахунок.

  5. Правильно було б тримати емігрантів із відсталих країн у спеціально відведених районах і навчати в окремих школах.

  6. Вигляд молодого чоловіка з бородою і довгим волоссям неприємний для всіх.

  7. Маленькі народи, що проживають на території великих країн, повинні мати право встановлювати в себе деякі особливі закони , пов'язані з їх звичаями і традиціями.

  8. Всіх бомжів і  жебраків необхідно виловлювати і змушувати працювати.

  9. Люди не створені рівними: деякі з них кращі за інших.

  10. Несправедливо ставити темношкіру людину керівником білих людей.

  11. Зовнішній вигляд представника будь-якої небілої раси хоча б у чомусь є відхиленням від норми.

  12. Витоки сучасного тероризму слід шукати в ісламській культурі.

  13.  Покращувати райони проживання бідноти - даремна трата державних коштів.

  14. Євреї - такі ж корисні для суспільства, як і представники інших національностей.

  15. Навіть найдивніші люди із самими незвичайними захопленнями та інтересами повинні мати право захищати себе і власні погляди.

  16. Хоча темношкірі люди і відстають від білих у економічному розвитку, я впевнений, що між двома расами не існує ніяких відмінностей у розумових здібностях.

  17. Людину, яка любить більше іншу країну і допомагає їй, потрібно карати.

  18. Ми повинні обмежити приїзд в нашу країну представників інших народів.

  19. Це несправедливо, що вихідці з інших країн, після отримання громадянства України, не можуть знайти пристойну роботу.

  20. Всі чеченці за натурою однакові.

  21. Потрібно визнати, що між представниками різних рас існують відмінності у здібностях і талантах.

  22. Коли я бачу неохайних людей, мене це не повинно турбувати.

  23. Існують нації і народи, які не заслуговують  хорошого ставлення до себе.

  24. Мені важко уявити своїм другом представника іншої віри.

  25. Добре те, що люди в нашій країні  мають різні погляди.

  26. Мене дратують письменники, які вживають незрозумілі слова.

  27. Людину потрібно оцінювати суто за її моральними та діловими якостями.

  28. Істинною релігією  може бути лише одна релігія.

  29. Людина, що скоїла злочин, не може змінитися.

  30. Багатонаціональність країни сприяє її культурному збагаченню.

  31. Людина , яка незгодна зі мною, дратує мене.

  32. Я чітко знаю, що добре, а що погано , і вважаю, що інші теж мають це зрозуміти.

  33. Супутника життя потрібно обирати серед представників своєї національності.

  34. Мені хотілося б пожити в іншій країні.

  35. Всі, хто  жебракують, зазвичай брехливі та ліниві.

  36. Представники іншої культури зазвичай лякають мене або викликають занепокоєння.

  37. Всі види дискримінації за національними ознаками повинні бути визнані незаконними і суворо каратися.

  38. Дуже важливо захищати права меншин.

  39. Нашій країні потрібно більше терпимих людей.

  40. Будь-який міжнаціональний конфлікт можна вирішити шляхом переговорів.

  41. Можливо люди іншої національності і нормальні, але я не хотів би мати їх друзями.

  42. Більшість злочинів вчиняють приїжджі.

  43. Країні стане легше, якщо позбутися психічно хворих людей.

  44. Іти на поступки - прояв слабкості.

  45. Влада повинна заборонити в'їзд до нашої країни біженцям з відсталих країн, так як це сприяє зростанню злочинності.

     

     

++

+

0

−−

 

 

 

 

Результати отримуються шляхом додавання балів  з урахуванням знака. При цьому у відповідях на запитання : 3,7,14,15,16,18,19,22,25,27,30,34,37,38,39,40 - знак не змінюється, а у відповідях на запитання: 1,2,4,5,6,8,9,10,11,12,13,17,20,21,23,24,26,28,29,31,32,33,35,41,42,43,44,45 - знак змінюється на протилежний.

Підрахувавши бали, можні підвести підсумки:

Від 90 до 45 балів -- високий рівень розвитку інтолерантності;

Від 45 до 0 балів  -- невисокий рівень інтолерантності;

Від 0 до 45 балів -- невисокий рівень толерантності;

Від 45до 90 балів -- високий рівень толерантності.

 

Роздаткові матеріали для учнів:

 

  1. Загальна Декларація прав людини. Ст. 19: „Кожна людина має право на свободу переконань і на вільне їх виявлення; це право включає свободу безперешкодно дотримуватися своїх переконань та свободу шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами і незалежно від державних кордонів.“

     

  2. Європейська Конвенція про захист прав людини та основних свобод. Ст.10: „Кожен має право на вільне вираження своїх думок. Це право включає свободу дотримуватись своїх переконань, отримувати та розповсюджувати інформацію та ідеї без втручання державних органів та незалежно від державних кордонів.“

     

  3. Конвенція про права дитини. Ст.12: „Держави-сторони забезпечують дитині, здатній сформулювати власні погляди, право вільно висловлювати ці погляди з усіх питань, що торкаються дитини...“. Ст.13. „Дитина має право вільно висловлювати свої думки; це право включає свободу шукати, одержувати та передавати інформацію та ідеї будь-якого роду...“

     

  4. Конституція України. Ст.34: „Кожному гарантується право на свободу думки і слова на вільне вираження своїх поглядів та переконань.“